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Soufiane Ababri

by Suela Cennet

Soufiane Ababri

par Suela Cennet

FLUID

Gender difference structures human thought since it controls the two fundamental concepts of its articulation: the identical and the different.

The way in which each culture constructs this difference sets in motion its entire conception of the world, its sociology, its biology as well as its cosmology.

The differential valence of genders long considered to be at the foundation of society seems to be set in motion now more than ever, and the first vectors of this intellectual overthrow are – again – artists.

Nowadays in France and other geographies, we are witnessing a paradigmatic shift that is upsetting intellectual mechanisms developed over centuries of social constructions. The relationship to the body, to nudity and the questions surrounding its representation have probably never been such a major issue in the history of forms.

I chose to present the work of four French artists who either initiated or accompany this change of paradigm.

Fluid. It’s the story of the conquering heroines of Apolonia Sokol, her amazons, woman, man, neither woman, nor man.

Fluid. It’s the story of the male body stamped with pink cheeks of Soufiane Ababri who overthrows its representation as a tool of domination by deconstructing it.

Fluid. It’s the story of the genesical creatures of Elsa Sahal, at the edge of abstraction, yet still figurative.

Fluid. It’s the story of Pierre Molinier’s surrealist language as a tool of represention for an eroticized fetishism.

[…]

Tangier

Soufiane is laying in bed, he is drawing. Glazing at the opened window, he is contemplating the tankers finding their path to Istanbul. From one detroit to another. Soon enough, he will be there himself. He is going to show his bedworks for the first time in Constantinople. Soufiane remembers the times when men used to walk hand in hand in the streets of the kingdom, not so long ago. The relationship to virility was not carrying any ambuiguity thanks to the radicality of its application. Exactly like in his solo exhibition Memories of a Solitary Cruise where he leads a sociological autopsy of the concept of Orientalism articulated as such by Edward Said. Jean Genet is close by. He is the subliminal subtitle of an Ĺ“uvre obsessed by the representation of the male body in its utmost truth, so uncompromised that it becomes almost always paroxystic.
The collapse of it, materialized in the pink cheeks all the bodies Soufiane Ababri draws wear.

In Soufiane Ababri’s drawings, men breastfeed man, these post-modern caritas romanas are as fluid as the water on which the tankers drift, as fluid as the oil that covers the wrestlers’ bodies.

Istanbul

Soufiane drew my portrait. I am not a woman. Neither am I a man. I have no breast. One can tell from the shape of my entre-jambe that I am carrying a penis. My identity has no gender, my gender no name. Differenciation is no longer valid. My name is fluid.

Suela Cennet, 2019

FLUIDE

La diffĂ©rence des sexes structure la pensĂ©e humaine puisqu’elle en commande les deux concepts fondamentaux de son articulation : l’identique et le diffĂ©rent.

La manière dont chaque culture construit cette différence met en branle toute sa conception du monde, sa sociologie et sa biologie comme sa cosmologie.

La valence différentielle des sexes si longtemps considérée comme fondement de la société semble mise en branle plus que jamais et les premiers vecteurs de ce renversement intellectuel ont été les artistes.

Nous assistons aujourd’hui en France tout comme ailleurs a un changement de paradigme qui bouleverse les ressorts intellectuels élabores au fil des siècles de constructions sociales. Le rapport au corps, à la nudité et les questions autour de sa représentation n’ont sans doute jamais constitué un enjeu si majeur dans l’histoire des formes.

J’ai choisi de vous présenter l’œuvre de quatre artistes de la scène française qui ont amorcé ou qui accompagnent ce changement paradigmatique.

Fluide. C’est l’histoire des héroïnes conquérantes d’Apolonia Sokol, ses amazones femme, homme, ni femme, ni homme.

Fluide. C’est l’histoire du corps masculin tamponne aux joues roses de Soufiane Ababri qui renversent en la déconstruisant sa représentation comme outil de domination.

Fluide. C’est l’histoire des créatures génésiques à la lisière de l’abstraction pourtant bien figuratives d’Elsa Sahal.

Fluide. C’est l’histoire du langage surréaliste comme outil de représentation du fétichisme érotique de Pierre Molinier.

Tanger.

Soufiane est allonge dans son lit, il dessine. Depuis sa fenetre il compte les tankers qui se fraient un chemin pour rejoindre Istanbul. D’un détroit a l’autre. Lui aussi rejoindra bientôt Istanbul. Il y exposera ses bedworks pour la premiere fois. Il se souvient de l’epoque non si lointaine ou les hommes marchaient main dans la main dans les rues du royaume. Le rapport a la virilite, dissipait toute ambiguite par la radicalite de son application. C’est un peu comme ses lutteurs turcs, sujets de l’etude sociologique de l’exposition en question “Memories of a Solitary Cruise” ou il met en scene l’autopsie du concept de l’orientalisme articule par Edward Said. Jean Genet n’est jamais loin. Il est le sous-titre subliminal d’une oeuvre dont l’obsession repose sur le corps masculin represente dans une verite si factuelle qu’elle devint quasi systematiquement paroxistique. Le basculement du corps, son vascillement, l’expression de sa verite la plus absolue materialisee dans les joues roses qui habillent tous les corps de Soufiane Ababri.

Chez Soufiane Ababri les hommes allaitent d’autres hommes, les caritas romana post-modernes sont aussi fluides que l’eau sur laquelle derivent les tankers et aussi fluide que l’huile qui habille les corps luisant des lutteurs turcs.

Istanbul.

Soufiane a fait mon portrait. Je ne suis pas une femme. Je ne suis pas un homme non plus. Je n’ai pas de seins. On devine a la bosse de mon entre-jambe que je porte un penis. Mon identite n’a pas de genre, mon genre n’a pas de nom. La differenciation est desormais caduque. Mon identite est fluide.

Suela Cennet, 2019

Soufiane Ababri, Bedwork, 2021, Colored pencil and wax pastel on paper, 140 x 100 cm, 55 1/8 x 39 3/8 in, picture Martin Elder, Courtesy Soufiane Ababri & Praz-Delavallade Paris, Los Angeles

Soufiane Ababri, Bedwork, 2021, Colored pencil and wax pastel on paper, 140 x 100 cm, 55 1/8 x 39 3/8 in, picture Martin Elder, Courtesy Soufiane Ababri & Praz-Delavallade Paris, Los Angeles

Soufiane Ababri
Soufiane Ababri

It is in his bed, lying down, that Soufiane Ababri makes his bed works. Ababri’s goal is to produce a militant discourse and this leads to a performative approach inspired by certain forms of resistance seen in the Afro-American and gay movements, a form of empowerment thanks to which these movements’ members took what was considered as a failing and turned it to their advantage. A political message therefore, but not one that relies on the authoritarian vocabulary of the dominant caste. Its sole weapons are coloured pencils, the prone position and drawings that address various personal themes in a sort of intersectionality combining race, class, immigration, gender, sexuality, the body and post-colonial history.

In essence, Soufiane Ababri examines the ambivalence of a society that is criss-crossed by tensions that are not so much the reflection of its contradictions, but rather of its complementarity. His heritage lies in his own story, built up by layer upon layer of personal and intimate events. A lover of sociology, Ababri’s entire body of work plays with the idea of seeing: the artist observes a world that observes him in a form of introspection combining his own unique perception, shared representations and accepted social facts in an exercise that is reminiscent of Persian miniatures and their subtle play with what is hidden and what is revealed.

Soufiane Ababri (b. 1985 Rabat) lives and works between Paris and Tangier. His work has been included in institutional exhibitions such as Attention, Glasgow International Festival for Contemporary Art, Glasgow (2021); Welcome Home Vol. II, Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakech (2020); Lignes des Vies - Une Exposition de LĂ©gendes, MAC/ VAL, Vitry (2019); Humez L’odeur Des Fleurs Pendant Qu’il En Est Encore Temps, Marathon des Mots, Toulouse (2018). Recent solo exhibitions include YES! AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ … AM!, Mendes Wood DM, Brussels (2021); A Circus Act Behind Bars of Lilac And Blood, Kulte Gallery, Rabat (2020); Something New Under The Little Prince’s Body, Dittrich & Schlechtriem, Berlin (2020); Tropical Concrete Gym Park, Glassbox, Paris (2019); Call Me By Their Names, Ravnikar Gallery Space, Ljubljana (2019); Memories of a Solitary Cruise, The Pill, Istanbul (2019); Here Is a Strange and Bitter Crop, Space, London (2018); Haunted Lives, Praz-Delavallade, Paris (2018).
His work has most recently been acquired by the collections of FRAC Poitou-Charentes; Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakech; MAC/VAL Musée d’art contemporain du Val-de-Marne, Vitry; and the X Museum, Beijing.

https://soufianeababri.com/

C’est dans son lit, en position allongĂ©e que Soufiane Ababri rĂ©alise ses Bed Works. Il y a chez lui une volontĂ© de mettre Ă  distance le travail d’atelier et tout ce qu’il gĂ©nère comme imaginaire liĂ© Ă  la puissance et la technique autoritaire de l’artiste ; un Ă©loge Ă  la domesticitĂ© et une façon de se mettre dans la position des modèles peints par les orientalistes qui dominaient les femmes, les esclaves, les arabes en les allongeant dans cette position lascive et passive.

L’ambition de Soufiane Ababri est de produire un discours militant ayant pour corollaire une proposition de travail performatif, une démarche inspirée par certaines formes de résistance issues des mouvements Afro-Américains et gay de «l’empowerment» , prenant ce qui était considéré comme un défaut pour le détourner en leur faveur. Un discours politique mais qui ne reprend pas un vocabulaire autoritaire de dominant; ses seules armes sont le crayon de couleur, la position allongée et des dessins qui abordent des thématiques personnelles diverses: une sorte d’intersectionnalité entre race, classe sociale, immigration, genre, sexualité, corps et histoire post-coloniale. Soufiane Ababri examine essentiellement l’ambivalence d’une société, traversée de tensions qui ne reflètent pas tant des contradictions que des complémentarités. Il porte en héritage sa propre histoire comme un mille-feuille d’événements intimes. Féru de sociologie son travail est tout entier un jeu de regards, il observe un monde qui l’observe, jouant la carte d’une introspection mêlant perception particulière, représentations communes et faits sociaux convenus. Un exercice à l’image des miniatures perses, jeu subtil entre ce que l’on cache et ce que l’on montre.

Soufiane Ababri (Né en 1985 à Rabat, Maroc) vit et travaille entre Paris et Tanger. Son travail a été inclus dans de nombreuses expositions parmi lesquelles: Attention, Glasgow International Festival for Contemporary Art, Glasgow (2021); Welcome Home Vol. II, Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakech (2020); Lignes des Vies - Une Exposition de Légendes, MAC/ VAL, Vitry (2019); Humez L’odeur Des Fleurs Pendant Qu’il En Est Encore Temps, Marathon des Mots, Toulouse (2018).
Ses rĂ©centes expositions personnelles incluent YES! AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ AĂŹ … AM!, Mendes Wood DM, Brussels (2021); A Circus Act Behind Bars of Lilac And Blood, Kulte Gallery, Rabat (2020); Something New Under The Little Prince’s Body, Dittrich & Schlechtriem, Berlin (2020); Tropical Concrete Gym Park, Glassbox, Paris (2019); Call Me By Their Names, Ravnikar Gallery Space, Ljubljana (2019); Memories of a Solitary Cruise, The Pill, Istanbul (2019); Here Is a Strange and Bitter Crop, Space, London (2018); Haunted Lives, Praz-Delavallade, Paris (2018).
Les œuvres de Soufiane Ababri font parties des collections du FRAC Poitou-Charentes; Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakech; MAC/VAL Musée d’art contemporain du Val-de-Marne, Vitry; et du X Museum, Beijing.

https://soufianeababri.com/

Suela Cennet
Suela Cennet

After studiying philosophy, Suela Cennet specializes in political sciences and public policy making at Sciences Po Paris where she completes a double masters degree in International Relations as well as an MPA. Multilingual and very active internationally at a young age, she is appointed co-curator on the occasion of Istanbul, cultural Capital of the EU in 2010. Shortly after, she took the lead of operations at Galerie Templon where she contributed to the debute of artists such as Juliao Sarmento, Kehinde Wiley, Jitish Kallat.

In 2013, she decides to move her operations to Istanbul and creates a gallery with her own rooster of artists among which a strong family of French artists such as Marion Verboom and Eva Nielsen. Located in an ancient generator factory, The Pill® is an international contemporary art gallery based in the historical peninsula of Istanbul by the Golden Horn. Founded in 2015 and launched in January 2016, the gallery operates as a global platform that brings together local and international artists. Initially imagined as a mobile naval project space, It aims to create a fertile environment for multi-disciplinary contemporary art, to increase the emerging scene’s visibility and enable a relevant dialog within the local context by multiplying collaborations with other institutions in the region, and inviting international artists to think their practice or experiment in a new territory. Since its opening, the gallery has achieved to establish itself as one of the most influential players in the region by multiplying museum acquisitions, enabling its artists to participate in Biennales.

The gallery’s artists have been shortlisted for coveted art prizes and The Pill® is part of the 2017-2018 selection committee as well as the jury for Emerige Mecenat and their Emerige Prize for Emerging Contemporary Art as the international partner, a new feature in the prize’sorganisation.

Après des Ă©tudes de philosophie, Suela Cennet se spĂ©cialise en sciences politiques et en politiques publiques Ă  Sciences Po Paris oĂą elle obtient un double master en relations internationales ainsi qu’un MPA. Multilingue et très active très tĂ´t Ă  l’international, elle est nommĂ©e co-curatrice Ă  l’occasion d’Istanbul, capitale culturelle de l’Union EuropĂ©enne en 2010. Peu après, elle prend la direction des opĂ©rations de la galerie Templon oĂą elle contribue aux dĂ©buts d’artistes tels que Juliao Sarmento, Kehinde Wiley, Jitish Kallat.

En 2013, elle dĂ©cide de dĂ©mĂ©nager ses opĂ©rations Ă  Istanbul et crĂ©e une galerie avec son propre pool d’artistes parmi lesquels une forte famille d’artistes françaises tels que Marion Verboom et Eva Nielsen . SituĂ©e dans une ancienne usine de gĂ©nĂ©rateurs, The Pill ® est une galerie d’art contemporain internationale basĂ©e dans la pĂ©ninsule historique d’Istanbul au bord de la Corne d’Or. FondĂ©e en 2015 et lancĂ©e en janvier 2016, la galerie fonctionne comme une plateforme globale qui rassemble des artistes locaux et internationaux. Initialement imaginĂ©e comme un espace de projet naval mobile, Elle vise Ă  crĂ©er un environnement fertile pour l’art contemporain pluridisciplinaire, Ă  accroĂ®tre la visibilitĂ© de la scène Ă©mergente et Ă  permettre un dialogue pertinent dans le contexte local en multipliant les collaborations avec d’autres institutions de la rĂ©gion, et en invitant des artistes internationaux Ă  penser leur pratique ou Ă  expĂ©rimenter sur un nouveau territoire. Depuis son ouverture, la galerie a rĂ©ussi Ă  s’imposer comme l’un des acteurs les plus influents de la rĂ©gion en multipliant les acquisitions musĂ©ales, en permettant Ă  ses artistes de participer Ă  des Biennales.

Les artistes de la galerie ont Ă©tĂ© prĂ©sĂ©lectionnĂ©s pour des prix d’art convoitĂ©s et The Pill ® fait partie du comitĂ© de sĂ©lection 2017-2018 ainsi que du jury d’ Emerige mĂ©cĂ©nat et du Prix Emerige pour l’art contemporain Ă©mergent en tant que partenaire international, une nouveautĂ© dans l’organisation du prix.

Kameli is not only interested in deconstructing the existing image archive, she also insists on the presence of a counter-archive, one less public but nevertheless crucial. She renders visible women who themselves produced representations, such as: Louisette Ighilahriz, and an FLN militant who recruited women to sew Algerian flags for the Independence Day celebration; Louiza Ammi Sid, who worked throughout the Black Decade as a photojournalist; Marie-José Mondzain, a French philosopher of the image born in Algiers whose motherwas from a well-established Jewish Algerian family and whose father was a Polish artist, a communist who escaped the Holocaust; and the first Algerian female filmmaker andnovelist, Assia Djebar.

Katia Kameli, Natasha Marie Llorens