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Anne Laure Sacriste

by Domenico de Chirico

Anne Laure Sacriste

par Domenico de Chirico

Suggestive Èpos

A web of literary and musical elements, of lights and shadows and references to unforgettable landscapes, suggestively balanced between minimalism and symbolism and closely linked to a refined harmonious development of the elements, the work of Anne Laure Sacriste focuses on the ontological question of the painting and on the visual perception that one generally has, creating a richly imaginative and romantic body of work that unravels between nature and dream.

This specific pictorial research is essentially based on an activity of initial observation of reality and then of figurative abstraction, in which the relationship with space is as fundamental as that with the gestural character of the sign and the intuition of shapes.

Nature is omnipresent in Sacriste’s work: monochrome backgrounds, plants, tinsels and ornaments are intensified by a process of fusion between visual anamnesis and free association of images, typical of psychoanalysis, in order to simultaneously subvert the ideals of classical clarity with unmistakable references to art history: Nicolas Poussin, Caspar David Friedrich, Arnold Böcklin among others.

The alliance that is created between senses and intellect, or rather between perception and cognition, appears to be essential because Anne Laure Sacriste believes firmly in a precept according to which an image experienced by the senses is the starting point of a vision that gradually expands and lyrically acquires a shape giving life to poetic forms and metaphors that are always new and vital.

Her work implements an impelling ekphrasis seen as «a descriptive discourse that puts the object under the eyes effectively». It is characterized by enàrgei , the force of visual representation that is made up of «people, things, moments and places and times and many others things Â», and delicately enriched by suggestions, shapes and colors, all elements that make up the èpos*.

Hermogenes of Tarsus, On rhetorical exercises, Progymnasmata*, p. 22, ed. Rabe

Domenico de Chirico, 2020

Translated from Italian by Lawrence Fort

Épopée suggestive

Une toile d’éléments littéraires et musicaux, de lumières et d’ombres et de références à des paysages inoubliables, un équilibre suggestif entre minimalisme et symbolisme et un lien étroit avec un développement raffiné et harmonieux des éléments : le travail d’Anne Laure Sacriste met l’accent sur la question ontologique de la peinture et sur la perception visuelle que l’on en a en général pour créer une Å“uvre très imaginative et romantique qui se dénoue entre nature et rêve. Cette recherche graphique spécifique se base essentiellement sur une activité d’observation initiale de la réalité, puis d’abstraction figurative, dans laquelle la relation avec l’espace est aussi fondamentale que celle avec le caractère gestuel du signe et de l’intuition des formes. La nature occupe une place omniprésente dans l’œuvre de l’artiste : les fonds, les plantes, les guirlandes et les ornements monochromes se voient intensifiés par un processus de fusion entre anamnèse visuelle et association libre d’images, principe même de la psychanalyse, afin de renverser les idéaux de clarté classique avec des références évidentes à l’histoire de l’art, parmi lesquelles Nicolas Poussin, Caspar David Friedrich et Arnold Böcklin. L’alliance créée entre les sens et l’intellect, ou plutôt entre la perception et la cognition, semble jouer un rôle essentiel, dans la mesure où Anne Laure Sacriste croit fermement en un précepte selon lequel une image appréhendée par les sens représente le point de départ d’une vision qui s’étend progressivement et se modèle de façon lyrique pour donner naissance à des formes et métaphores poétiques toujours nouvelles et vitales. Son travail met en place une ekphrasis motrice, vue comme « un discours descriptif qui place concrètement l’objet sous les yeux. Â» Il se caractérise par l’enàrgeia*, la force de la représentation visuelle composée de « personnes, choses, moments, endroits et périodes, et bien plus encore Â» et délicatement enrichie de suggestions, formes et couleurs, tous ces éléments qui constituent l’épopée.

Hermogène de Tarse, Progymnasmata, p. 22, ed. Rabe (EN)

Domenico de Chirico, 2020

Traduit de l’anglais par ADT international

Anne Laure Sacriste, Orion Aveugle, Exhibition View, 2015, 195x150 cm, galerie Vera Munro, picture : Arnt Haug © ADAGP, Paris, 2021

Anne Laure Sacriste, Orion Aveugle, Exhibition View, 2015, 195x150 cm, galerie Vera Munro, picture : Arnt Haug © ADAGP, Paris, 2021

Anne Laure Sacriste
Anne Laure Sacriste

Anne Laure Sacriste holds a double degree, graduating from both the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris and the École d’Arts Appliquées Duperré, with a major in textiles. Her work considers painting in its relationship to space. Between a symbolist and minimalist world, her research on painting lies at the crossroads of several pictorial currents: far from a question of style (abstract/figurative, etc.) and hence of the representation of a symbol, the question of the epiphany of painting is central to her study. She develops this thinking through recurrent themes: notably, landscape. She also borrows themes from the field of art history (J. B Ingres, W. Moriss, A Martin, etc.). Her pictorial research is based on the close observation of reality, reworkings, and a radicalisation of forms that give rise to series or standalone works. It is through both cultural and intuitive actions that Sacriste’s work is represented, through sophisticated arrangements, from which a somewhat Japanese aesthetic sometimes emerges.
Among her recent solo and collective exhibitions, we can cite La Bataille de San Romano, by Reiko Setsuda, Hermès, Tokyo (2017); Toguna by Jean de Loisy, Palais de Tokyo (2018); Fukami, by Yuko Hasegawa, Hotel de Rothschild (2019); Cosmophore, Chapelle des Carmélites, Toulouse (2020); Wabi-Sabi (Part I, II), Fonds M-Arco, Marseille, and the Vera Munro Gallery, Hamburg (2021).

http://www.annelauresacriste.com/

Le travail d’Anne Laure Sacriste, forte d’ un double cursus, à la fois diplômée de l’Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts de Paris, ainsi que de l’ école d’Arts Appliqués Duperré en BTS Textile repose sur la peinture dans son rapport à l’espace. Entre un univers symboliste et minimaliste ses recherches en peinture sont à la croisées de plusieurs courants picturaux: loin d’une question de style (abstrait/figuratif, etc.), donc de représentation d’un signe, la question de l’épiphanie de la peinture est au cÅ“ur de ses recherches. Elle a développé ces réflexions à l’occasion de motifs récurrents : le paysage. Elle emprunte aussi des motifs dans le champs de l’ histoire de l’art (J. B Ingres, W. Moriss, A Martin, etc.). Ses recherches picturales se basent sur un travail d’observation du réel, de reprise, et une radicalisation des formes qui donne lieu à des séries ou des pièces indépendante. C’est dans des gestes à la fois culturels et intuitifs que s’ incarne le travail de Sacriste, à travers des agencements sophistiqués d’où une certaine esthétique japonaise parfois émerge.

Parmi ses récentes expositions personnelles et collectives, on peut citer “La Bataille de San Romano”, par Reiko Setsuda, Hermès, Tokyo (2017), “Toguna” par Jean de Loisy, Palais de Tokyo (2018), “Fukami”, Hotel de Rothschild, par Yuko Hasegawa (2019), “Cosmophore” Chapelle des Carmélites, Toulouse (2020), “Wabi-Sabi (part I, II)”, Fond M’arco Marseille, Galerie Vera Munro, Hambourg (2021).

http://www.annelauresacriste.com/

Domenico de Chirico
Domenico de Chirico

Domenico de Chirico is an independent curator from Italy.

Born in Bari (Italy) in 1983, he lives and workes in Milan.

From 2011 until 2015 he was a professor in “Visual Culture” and “Trend research” at Milan’s European Institute of Design (IED). He collaborates with a number of international artists, galleries, institutions, art fairs, art prizes and magazines worldwide. He has been artistic director at DAMA Fair, Turin (2016-2019). He was also a visiting tutor at Goldsmiths, University of London (2018) and a member of the Network Event for YOung Curators, LISTE - Art Fair Basel, in Basel (2018).

Upcoming projects and researches in 2020/21: Swab Barcelona Contemporary Art Fair, Barcelona (committee member) ; Roma Arte in Nuvola: Fiera internationale d’art contemporanea, Rome (advisor) ; guest curator at Swiss Institute, Rome (visiting curator) ; MIA Art Fair, Milan (curator) ; BIENVENUE Art Fair, Paris (curator).

Upcoming exhibitions in various venues and cities, among which: Milan, Antwerp, Rome, Caserta, Bologna, Timisoara, Turin, Paris, Reggio Emilia, Napoli and so forth.

Domenico de Chirico est commissaire d’exposition indépendant.

Né à Bari en 1983, il vit et travaille à Milan.

De 2011 à 2015, il a été professeur de “culture visuelle” et de “recherches sur les tendances” à l’Institut européen de design (IED) de Milan. Il collabore avec de nombreux artistes internationaux, galeries, institutions, foires d’art, prix d’art, magazines à travers le monde. Il a notamment été directeur artistique de la foire DAMA à Turin en Italie (2016-2019). Il a également été tuteur invité à la Goldsmiths Université de Londres (2018) et membre du Network Envent for Young Curators, LISTE - Art Fair Basel, à Bâle en Suisse (2018).

Projets et recherches à venir en 2020/21 : Swab Barcelona Contemporary Art Fair, Barcelone, Espagne (membre du comité) ; Roma Arte in Nuvola : Fiera internationale d’art contemporanea à Rome (conseiller) ; commissaire invité à l’Institut suisse de Rome (commissaire invité) ; MIA Art Fair, Milan (commissaire) ; BIENVENUE Art Fair, Paris (commissaire).

Expositions à venir dans divers lieux et villes, parmi lesquels : Milan, Anvers, Rome, Caserta, Bologne, Timisoara, Turin, Paris, Reggio Emilia, Naples.

For almost 20 years, I have developed a practice of painting that has gradually opened up to very diverse fields, from performance to monumental sculpture, from painting on silk to installation. Using various bases and developing reuse, assemblages and formal confrontations, I wish to show how the modern project resists in the body and materiality of its own representations. As the result of an intense activity as an iconographer, my work is based on an open practice of the form, quite the opposite of a nostalgic or referential re-reading, enabling the free exercise of the most unexpected visual combinations. The idea is for me to materialise images, literally making them concrete. Started in 1998, mainly through the practice of painting, my work gradually has become more characteristic, more specifically in recent years, with a large variety of means in play.

Karina Bisch, Karina Bisch